» Grupa Mokate » Lavazza » Historia firmy

Historia firmy

2009-2010 | 2007-2008 | 2004-2006 | 2000-2003 | 1994-1999 | 1987-1993 | 1973-1986 | 1956-1972 | 1933-1955 | 1901-1932 | 1859-1900


2009-2010

2009
Lavazza Paradiso obchodzi 15 urodziny
Unikalna w swoim rodzaju i uwielbiana seria telewizyjna o życiu w raju - słusznie określana jako część zbiorowej wyobraźni Włochów - towarzyszy nam od lat i nic nie tracąc na swojej aktualności i poczuciu humoru pomaga nam z uśmiechem i pobłażaniem spoglądać na nasze własne słabości i dziwactwa. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin!

Firma Lavazza otwiera w Hiszpanii swój pierwszy salon zaprojektowany wg jednolitej koncepcji wzorniczej (tzw. „concept store”)
Firma Lavazza otwarła swoją pierwszą kawiarnie Espression w Hiszpanii zlokalizowaną we wnętrzu sklepu FNAC w centrum handlowym L’Illa Diagonal w Barcelonie. Firma Lavazza dedykuje Espression wszystkim miłośnikom kawy, wzornictwa i kreatywności. W Espression można też znaleźć urządzenie A Modo Mio do sprzedaży kawy Lavazza z kapsułek.

Nowa siedziba firmy Lavazza
Doskonała inwestycja dla miasta. Firma Lavazza planuje wybudowanie nowego biura centrali firmy w Turynie. Inwestycja będzie realizowana na obszarze będącym aktualnie własnością ENEL zlokalizowanym na granicy Via Bologna, Via Pisa, Via Ancona, Largo Brescia i Corso Palermo.

Lavazza otwiera swoją drugą kawiarnię Espression w Chicago
Otwarcie kawiarni miało miejsce 13 marca. Nowy punkt handlowy jest jednocześnie najwyżej położoną kawiarnią Lavazza Espression na świecie. We wnętrzu znajdującego się na wysokości ponad 340 metrów lokalu panuje niepowtarzalną atmosfera. Obiekt ten, który zlokalizowany jest w pomieszczeniach Obserwatorium Johna Hancocka, zdobył też nagrodę za projekt gastronomicznego punktu handlowego .

2007-2008

2008
Przejęcia firm w Brazylii
W dniu 1 lutego 2008 r. Lavazza podpisała umowę przejęcia brazylijskiej firmy Café Grão Nobre Ltda w stanie Rio, a zaraz potem nabyła także Café Terra Brasil, markę o wyjątkowym znaczeniu na rynku kawy w stanie Sao Paulo. Dzięki tym dwóm transakcjom Grupa Lavazza pozyskuje dwie ważne marki w sektorze sprzedaży. Firma Café Grão Nobre, która zatrudnia 150 osób i prowadzi zakład palenia kawy, weszła niedawno na rynek hotelarsko-gastronomiczny (Ho.Re.Ca).

Projekt Lavazza Design Family
Publikacja książkowa i rodzaj manifestu, który jest wyrazem uznania dla pasji firmy w dziedzinie wzornictwa, pasji, która dzięki imprezie Torino 2008 - World Design Capital, będzie wyznacznikiem charakteru miasta łącząc go z resztą regionu Piemontu. Jako przedstawiciel włoskiego stylu i propagator eksperymentów w wielu dziedzinach wzornictwa, firma Lavazza wykazywała na przestrzeni swoje działalności, że wszystko w życiu opiera się na wzornictwie i że na wszystko trzeba patrzeć z punktu widzenia użyteczności estetycznej, o czym może świadczyć ostatnio najnowsza inicjatywa firmy: Lavazza Design Family, publikacja w formie informatora opracowana pod opieką krytyka wzornictwa Virginio Briatore.

2007
Przejęcie firmy Barista
W marcu 2007 r. Lavazza przejęła firmę Fresh & Honest Café Limited oraz Barista, drugą co do ilości punktów handlowych sieć indyjskich kawiarni z 150 kawiarniami na całym świecie, z których 132 znajduje się w samych Indiach. W wyniku tej transakcji Grupa stała się jednym z liderów rynku indyjskiego w tym sektorze, a także umocniła swoją pozycję na rynku globalnym.

Modo Mio: urządzenie do parzenia kawy, na które wszyscy czekaliśmy
W październiku firma Lavazza wprowadziła na rynek swój najnowszy system do kawy espresso składający się urządzenia do przyrządzania kawy i specjalnych kapsułek z kawą. Ekspres do kawy Saeco w połączeniu z odpowiednio zabezpieczonymi, indywidualnie pakowanymi próżniowo kapsułkami zawierającym cenne mieszanki kawy Lavazza jest wyrazem siły charakteru i potencjału produktu uzyskanego w wyniku oparcia o wspólne wartości obu firm: dążenie do innowacyjności i eksperymentowania oraz ciągłe badania mające na celu poprawę jakości

Nowa korporacyjna strona internetowa firmy Lavazza
Dzięki swojej stronie internetowej firma Lavazza uzyskuje możliwość skorzystania z nowej metody przekazywania informacji na temat włoskiej kultury i kawy espresso. Nowy wygląd interfejsu pozostaje w zgodzie z osobowością firmy Lavazza. Strona internetowa www.lavazza.com ma się stać docelowo wzorem dla międzynarodowych rynków, na których firma prowadzi działalność. Nowa strona internetowa zawiera wiele informacji na temat kawy Lavazza począwszy od jej pochodzenia aż po informacje na temat gotowego produktu na ostatecznym etapie konsumpcji. Strona ma w założeniach stanowić punkt odniesienia dla miłośników espresso. Strona zawiera nowe działy i treści i dodatkowo dzięki usprawnionej i bardziej intuicyjnej nawigacji i jej wszechstronnemu charakterowi jest łatwo dostępnym źródłem informacji.

2004-2006

2004
Czwarte pokolenie

Giuseppe, Marco, Francesca i Antonella to przedstawiciele czwartego pokolenia firmy Lavazza. Świadome swojej historii i tradycji nowe pokolenie zamierza prowadzić firmę ku przyszłości przy zachowaniu więzów z przeszłością. Na „Salone del Gusto” firma Lavazza prezentuje nowy produkt: ¡Tierra!. ¡Tierra! jest również pierwszym projektem Corporate Social Responsibility firmy zorganizowanym w całości w celu realizacji kluczowych inicjatyw na poziomie ekonomicznym i społecznym dla społeczności na terenie trzech państw: Hondurasu, Kolumbii i Peru.

Firma Lavazza odnosi sukces na pełnych wyzwań rynkach zagranicznych
Firma Lavazza może polegać w swojej działalności na wsparciu udzielanym ze strony siedmiu zagranicznych spółek zależnych i szerokiej międzynarodowej sieci dystrybucji. Zakład firmy Lavazza w Turynie jest największym obiektem produkcyjnym w Europie prowadzącym działalność na obszarze 73.000 metrów kwadratowych. We Włoszech na 20 mln rodzin w których pije się kawę, 16 milionów kupuje produkty firmy Lavazza.

2000-2003

2000
Globalizacja i jakość

W 2000 r. do składu zarządu dołączyli Francesca Lavazza, Antonella Lavazza i Marco Lavazza. Po raz trzeci odbywa się w Turynie impreza o nazwie „Salone del Gusto”. Głównym sponsorem imprezy jest firma Lavazza, ważny partner organizacji Slow Food. Wspólnym celem partnerstwa jest podejmowanie działań na rzecz ochrony jakości żywności a także szkolenia i edukacja w dziedzinie degustacji żywności. Na terenie stoiska firmy Lavazza, które zostało zaprojektowane jako wielozmysłowy obszar odkrywania tajemnic kawy, znajduje się również Laboratori del Caffè. Laboratorium jest miejscem edukacji i analiz różnorodnych zagadnień związanych z kawą. Wraz z tradycyjnym asortymentem produktów firmy Lavazza prezentowana jest mieszanka kawy Xlong przeznaczona do ekspresów z filtrem.

2001
Wizyta w Meksyku

Giuseppe Lavazza, wraz z kilkoma kolegami z Działu Zakupów Kawy i Laboratorium Lavazza, wyruszył w ramach delegacji na wizytację plantacji kawy w Meksyku. Celem wizyty jest przeprowadzenie badań i pogłębienie wiedzy na temat najlepszych odmian meksykańskiej kawy.

2001
Umiędzynarodowienie

Firma zamierza podejmować dalsze działania w celu zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia marki ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb sektora gastronomii. W Portugalii otwarta zostaje siódma filii firmy.

Nagroda dla Giuseppe Lavazza
Giuseppe Lavazza otrzymuje ważne wyróżnienie w rocznicę stulecia działalności firmy. Nagroda o nazwie „Centro do Comércio de Café do Rio de Janeiro” przyznawana jest firmom, które przyczyniły się do sukcesu organizacji. Firma Lavazza, która jest jednym z najbardziej lojalnych nabywców kawy brazylijskiej, przyczyniła się poprzez swoją działalność do rozwoju rynku brazylijskiego.

2002
Co raz większa obecność marki Lavazza na rynku ogólnoświatowym

W związku z umiędzynarodowieniem Grupy Lavazza Europa staje się dla firmy „drugą ojczyzną”. Espresso osiąga tu ogromny sukces i z tego powodu Grupa chce pozyskać pozycję lidera we wszystkich sektorach, zarówno w sektorze gospodarstw domowych jak i gastronomii zachowując przy tym poczucie własnej globalnej tożsamości jako prestiżowej marki z Włoch. Firma Lavazza odnosi również wielkie sukcesy w Europie Wschodniej, gdzie produkty firmy cieszą się na rynku statusem produktów z górnej półki.
Międzynarodowy wizerunek firmy Lavazza zyskuje również na wartości wraz ze startem pierwszej ogólnoeuropejskiej kampanii reklamowej, której głównym motywem są zdjęcia ze słynnego kalendarza Lavazza.

1994-1999

1994 – certyfikat ISO 9003
Firma Lavazza uzyskuje certyfikat ISO 9003, który przyznawany jest wyłącznie po uzyskaniu pozytywnego wyniku z wnikliwej kontroli przeprowadzanej przez organizację SGS ICS Société Générale de Surveillance z siedzibą w Genewie. „Notizie Lavazza”, wewnątrzzakładowa publikacja Grupy założona w 1957 r. w celu informowania pracowników o wszystkich innowacjach w produkcji została radykalnie przeprojektowana stając się magazynem drukowanym w technologii druku czterobarwnego o szerokim zakresie publikowanych informacji z wszystkich dziedzin branży kawowej. W międzyczasie ogromne sukcesy w sprzedaży odnotowuje mieszanka „Top Class". W zakładzie Settimo buduje się nowe oddziały produkcyjne i biura.

1995
Rodzina Lavazza świętuje rocznicę

Dla firmy Lavazza rok 1995 to przede wszystkim setna rocznica rozpoczęcia działalności. W dniach 22 i 23 czerwca firma obchodzi stulecie prowadzenia działalności. Obchody rozpoczynają się w fabryce, gdzie Emilio i Alberto Lavazza spotkają się z grupą około 1000 osób. W trakcie spotkania zaprezentowany zostaje przegląd całej historii firmy. W trakcie obchodów zostają wręczone także nagrody dla pracowników z dwudziestopięcioletnim stażem pracy. Następnego dnia w budynku Lingotto odbywa się wieczorem gala z udziałem artystów oraz ważnych i znanych osobistości.

Laboratorio del caffè
Założone zostaje Laboratorio del cafe zwane też Warsztatem Kawy, którego działalność koncentruje się na analizach i badaniach różnych aspektów sensorycznych produktu. Degustacja produktów prowadzona jest w oparciu o kryteria naukowe, dzięki czemu może ona wnieść istotny wkład do realizacji zadania polegającego na opracowaniu najlepszych mieszanek na bazie surowca z sześćdziesięciu różnych miejsc pochodzenia w krajach będących importerami kawy.

1987-1993

1987
Firma Lavazza w coraz większym stopniu koncentruje się na ekspansji zagranicznej

W kwietniu 1987 roku utworzona zostaje spółka Lavazza Deutschland GmbH. W 1988 roku w Nowym Jorku powstaje Lavazza Premium Coffees oraz Lavazza Kaffee w Wiedniu. Nowo założone firmy to odpowiednio trzecia i czwarta zagraniczna spółka zależna firmy Lavazza.

1989 - 1990
Sprzedaż z automatów

1989: Firma Lavazza powołuje dział sprzedaży z automatów, który staje się trzecim obszarem działalności firmy dołączając do sektorów sprzedaży detalicznej i gastronomii. Firma Lavazza wprowadza na rynek specjalny ekspres do kawy z kapsułkami z jednorazową porcją kawy w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Urządzenie nosi nazwę „Lavazza Espresso Point” i od razu pojawia się duże zapotrzebowanie na ten produkt. We Włoszech 1990 jest rekordowym rokiem sprzedaży kawy. Lavazza Coffee Ltd, piąta zagraniczna filia firmy, zostaje założona w Londynie. Filia ma za zadanie reagować na interesujące zmiany pojawiające się na rynku Wielkiej Brytanii i Północnej Europy. Zysk netto na koniec roku osiąga poziom 33 miliardów lirów. W 1982 roku w niemieckiej Norymberdze otwarty zostaje pierwszy Lavazza Caffè Espresso Bar. Przy okazji otwarte zostaje Centrum Szkoleniowe we Frankfurcie.

1991
Giuseppe Lavazza

Giuseppe, syn Emilio, rozpoczyna pracę w firmie. Jest on pierwszym członkiem czwartego pokolenia rodziny Lavazza.

1992-93
Cztery obszary działalności

Firma Lavazza podejmuje decyzję o wyodrębnieniu czterech głównych obszarów prowadzonej działalności: eksport, włoski sektor sprzedaży detalicznej, punkty gastronomiczne i sprzedaż z automatów. Firma Lavazza dokonuje przejęć różnych firm, w tym francuskiego Holpera, co pozwala na integrację procesu marketingu i produkcji systemu „Espresso Point”. Lavazza przejmuje również większościowe udziały w firmie Coinca, obecnej od długiego czasu na rynku firmy z regionu Piemontu specjalizującej się w mieszankach produkowanych dla sektora punktów gastronomicznych. Niemal równocześnie, firma nabywa od Nestlé markę Bourbon i Su erte od firmy Star. W Europie Lavazza jest jedną z 50 najwyższej sklasyfikowanych marek pod względem obecności rynkowej i rozpoznawalności.
W tym okresie można zaobserwować radykalnie zmiany w sposobie prowadzenia działalności reklamowej. Kampania Manfredi zostaje odsunięta na bok. Pojawia się nowa kreatywna strategia reklamy, w której słowa uznania dla produktów firmy można usłyszeć z ust czterech wybitnych postaci, którymi są karykaturzysta Giorgio Forattini, tenor Luciano Pavarotti oraz aktorzy Bud Spencer i Monica Vitti.

1973-1986

1973
Kryzys i reorganizacja

Powszechny kryzys gospodarczy i kroki podjęte w celu jego zahamowania zmuszają firmę do podjęcia działań w celu restrukturyzacji i adaptacji do nowej sytuacji. Firma Lavazza przeprowadza proces reorganizacji. W poszukiwaniu własnej niszy na rynkach zagranicznych firma zaczyna eksportować swoje wyroby. Jednakże w tym samym czasie dochodzi do ograniczenia konsumpcji kawy na rynku krajowym, co doprowadza do znacznego spadku sprzedaży kawy palonej.

1977
Kampania Manfredi

Ilość kawy palonej sprzedawanej przez firmę Lavazza spada do minimalnego poziomu: 16,5 mln kg. Niemniej jednak kierując się jedną z żelaznych zasad firmy Lavazza mówiącą, że „Udział w rynku jest rzeczą świętą i musi być chroniony” podejmowane się również nowe wysiłki w dziedzinie reklamy.
„Carosello”, słynny program telewizyjny, w którym pojawiła się Carmencita, schodzi z anteny. Telewizja jest już nadawana w kolorze i włoskie reklamy muszą zmienić swój format, tak aby dostosować się do standardu 30 sekundowych spotów reklamowych. W związku z tym agencja Testa i firma Lavazza opracowują nową kreatywną strategię skoncentrowaną na wyrazach uznania dla produktów firmy wyrażanych przez znane osoby. Do roli tej został wybrany Nino Manfredi i jego debiut reklamowy stanowi punkt zwrotny w kampaniach informacyjnych firmy Lavazza. Dwa główne hasła kampanii na zawsze pozostaną w pamięci Włochów: „Kawa to przyjemność, więc jeśli nie pijesz dobrej kawy to jaka w tym przyjemność?" oraz "Oh, Lavazza ... z każdym łykiem kolejne uniesienie... ".

1979
Kultura picia kawy
Spożycie kawy ponownie wzrasta.

Założone zostaje Centrum Analiz i Badań Kawy Luigi Lavazza, którego powstanie przyczyni się później do utworzenia Centrum Szkoleniowego, którego działalność będzie się koncentrować na propagowaniu wiedzy na temat kawy Lavazza. W ten sposób Lavazza inwestuje w promowanie kultury picia włoskiej kawy i jej jakość.

Ze smutkiem żegnamy Pericle Lavazza
W dniu 18 sierpnia zmarł Pericle ostatni z członków drugiego pokolenia rodziny. Pericle, który pełnił funkcję prezesa od 1971 r., cechował się wyjątkowym wyczuciem w sprawach handlowych, co pomogło firmie osiągnąć sukces na rynku.

1980
Emilio Lavazza

Na czele firmy jako nowy prezes staje Emilio Lavazza z synem Pericle Alberto w roli wiceprezesa.

W kierunku Europy
Cały obszar produkcji zostaje przeniesiony do Settimo, podczas gdy asortyment produktów z grupy Ho.Re.Ca. pozostaje w zakładzie Corso Novara. W międzyczasie na rynku następują szybkie zmiany i proces koncentracji sektora, który można było zaobserwować w latach siedemdziesiątych, szybko nabiera tempa. Spada liczba małych sklepów detalicznych i jednocześnie następuje wzrost znaczenia dużych sieci handlowych. Firma Lavazza jest w coraz większym stopniu nastawiona na ekspansję zagraniczną zarówno w Europie jak i w ujęciu globalnym.

1982-83
Lavazza France

Lavazza France, pierwszy zagraniczny oddział firmy, zostaje założony w Vincennes pod Paryżem.

1985-86
Wprowadzenie na rynek „Crema e Gusto”

Wprowadzenie na rynek nowego produktu „Crema e Gusto” stanowi wsparcie dla ogólnego pozytywnego trendu w działalności firmy. Propagatorem tego nowego produktu, który rok później, w 1986 r., cieszy się popularnością wśród ponad 30 procent włoskich konsumentów, jest po raz kolejny Manfredi. Firmy Lavazza odnotowuje najwyższy w ostatnich latach zysk netto na poziomie 21 miliardów lirów. Dochodzi do założenia Cofincredit (obecnie Cofincaf), spółki finansowej obsługującej przedsiębiorstwa gastronomiczne.

EUCA i ECF
Emilio Lavazza obejmuje funkcję prezesa EUCA (Europejskie Stowarzyszenie Kawy – ang. European Coffee Association) i ECF (Europejskiej Federacji Kawy – ang. European Coffee Federation), kontynuując pełnione wcześniej przez Pericle funkcje nadzoru nad doborem i zakupami surowców z krajów-producentów kawy.

1956-1972

1956
Nowoczesna firma

Lavazza rozwija się dążąc do osiągnięcia pozycji wiodącego producenta kawy palonej. Beppe i Pericle podejmują decyzję o wsparciu strategii nastawionych w większym stopniu w kierunku rozwoju, uprzemysłowienia i podboju rynku konsumenckiego. Mario zbywa swoje akcje na rzecz Beppe i Perlcie, którzy zobowiązują się do zachowania rodzinnego charakteru firmy Lavazza niezależnie od faktu, że firma ma status spółki akcyjnej.

1957
Innowacje technologiczne i działalność informacyjna

Otwarcie nowej fabryki na Corso Novara oznacza narodziny wielkiego przemysłu palenia kawy. Główna innowacja polega na wprowadzeniu zmian w cyklu technologicznym, dzięki którym przerób kawy może być realizowany w procesach pionowych/grawitacyjnych. Opadając grawitacyjne kawa przechodzi przez etapy prażenia, mieszania i pakowania. Ta niespotykana wcześniej we Włoszech technologia produkcji okazuje się być bardzo racjonalnym i wydajnym rozwiązaniem gwarantującym możliwość dziennego przerobu kawy na poziomie ponad 40000 kg. Uzupełnieniem tego obrazu nowoczesnej firmy chlubiącej się znaną marką jest jej reklama i marketing. Startuje pierwsza kampania reklamowa firmy i wewnątrzzakładowa publikacja o nazwie „Notizie Lavazza”.

1957
Emilio Lavazza

Emilio, syn Beppe Lavazza, jest już związany firmą od kilku lat. Beppe wierzy mocno w siłę reklamy i dlatego kontaktuje się z Testa Studio w Turynie w celu zorganizowania ogólnokrajowej kampanii reklamowej na billbordach. Kampania ta wyznacza nie tylko początek okresu trwałej i ważnej współpracy, ale również głębokiej przyjaźni pomiędzy Beppe i Emilio Lavazza a Armando Testa.

1958
Paulista

Firma Lavazza wprowadza na rynek nowy produkt o nazwie Paulista, kawę w puszce pakowaną próżniowo pod ciśnieniem. Debiut rynkowy produktu wspiera pierwsza niezapomniana kampania reklamową firmy Lavazza: przygody Caballero i Carmencita, przyjaciół Paulista.

1971
Ze smutkiem żegnamy Beppe

21 września umiera Beppe Lavazza, który urodził się w Turynie w 1901 roku. Funkcję prezesa firmy obejmuje jego brat Pericle.

1933-1955

1933
Przeniesienie akcji

Na podstawie „umowy rodzinnej”, Luigi Lavazza w wieku 74 formalizuje przeniesienie wszystkich swoich udziałów w spółce na swoich synów, którzy już od dawna współuczestniczą w zarządzaniu firmą.

1936
Luigi Lavazza odchodzi na emeryturę

W tym roku założyciel firmy Lavazza odchodzi na emeryturę i przeprowadza się do Murisengo. Luigi jest przekonany, że spełnił już swoją rolę i czuje potrzebę przejścia na emeryturę, w szczególności po tym jak był on świadkiem zniszczenia milionów worków kawy w Brazylii, do którego doszło w celu zachowania wysokiego poziomu cen po gwałtownym spadku koniunktury wywołanym znaczną nadwyżką produkcji nad popytem. Ze swojego domu w Murisengo Luigi nadal śledzi działalność firmy służąc swoim następcom pomocą w trudnych chwilach.

1939
Nadchodzi wojna

Wraz z nadciągającą wojną, do której Włochy przystępują 10 czerwca 1940 r., Mussolini wprowadza blokadę importu kawy. Luigi Lavazza opisał tą sytuację następującymi słowami „Musimy przetrzymać te trudne czasy i jak tylko możemy posuwać się do przodu w naszej działalności”. Firma przechodzi proces reorganizacji, ale nie zawiesza działalności. Na czele firmy stoi Giuseppe. Mario opuszcza rodzinną firmę aby założyć własną działalność. Pericle natomiast udaje się na front, gdzie odbywa służbę jako oficer medyczny.

1945-46
Bracia Lavazza podejmują wspólne starania w celu odbudowy firmy

Po wojnie Mario poświęca się pracy administracyjnej, Giuseppe koncentruje się na działalności handlowej firmy a Pericle skupia swoją uwagę na urządzeniach technicznych i asortymencie produktów. Mario, Giuseppe i Pericle pracują ponownie razem odbudowując zakład na Corso Giulio Cesare, który został uległ częściowemu zniszczeniu w trakcie bombardowania. Firma wznawia działalność. W tych trudnych czasach bracia Lavazza muszą ponownie nawiązać stosunki z dostawcami, pracownikami i bankami. Ze względu na liczne ograniczenia importowe firma musi się borykać z wieloma trudnościami przy prowadzeniu działalności handlowej. Pomimo wszystkich tych utrudnień bracia są zgodnie przekonani o konieczności osiągnięcia jednego celu tj. specjalizacji firmy. W związku z tym firma musi się koncentrować się wyłącznie na kilku produktach. Produktami tymi są kawa, olej i mydło. W 1946 roku studio Borghi w Mediolanie projektuje pierwsze logo Lavazza. Firma zaczyna prowadzić politykę w zakresie zarządzania swoją marką.

1947
Rozszerzenie sieci sprzedaży

Wprowadzenie na rynek pierwszych worków kawy palonej z logo Lavazza umieszczonym w wyraźnie widocznym miejscu stanowi ważny krok w kierunku wdrażania nowoczesnej polityki marketingowej. Zasięg sieci sprzedaży ulega rozszerzeniu na tereny poza rodzimą prowincją firmy we Włoszech. Firma koncentruje się na działaniach mających na celu wejście ze swoimi produktami do sieci hoteli, restauracji i kawiarni.

1948
Rozwój

W tym roku wysokiej koniunktury popyt na kawę osiąga rekordowo wysoki poziom (ponad 40 milionów kg). Następuje szybki rozwój firmy Lavazza, która z optymistycznym nastawieniem na przyszłość podwaja swój kapitał. Nowo pozyskane środki zostaną przeznaczone na działania mające wesprzeć rozwój przedsiębiorstwa. W następnym roku firma Lavazza otwiera swój pierwszy oddział, Sadar, w Mediolanie.

1949
Ze smutkiem żegnamy Luigi Lavazza

W dniu 16 sierpnia firma Lavazza traci na zawsze swojego założyciela. Luigi Lavazza umiera w wieku 89 lat.

1950
Pierwsza kampania reklamowa

„Lavazza Paradiso in tazza” (niebo w filiżance) to pierwszy slogan firmy rozpowszechniany na łamach prasy i w reklamach radiowych. Telewizja nie zagościła jeszcze powszechnie we włoskich domach. W międzyczasie grupa poszerza gamę swoich produktów. Powstaje prekursor dzisiejszej „Qualità Oro”.

1955
Nowa siedziba

Wielkość sprzedaży palonej kawy osiąga poziom 2,7 milionów kg. W tym samym roku firma Lavazza nabywa zakład przy 59 Corso Novara w Turynie, który pozostaje do tej pory siedzibą centrali firmy i biur zarządu. Po drogach północnych regionów Włoch jeżdżą legendarne samochody oznaczone po bokach czerwono-czarnym logo Lavazza.

1901-1932

1910
Luigi Lavazza koncentruje się na mieszankach

W swoim ciągłym dążeniu do realizacji nowych zadań i wprowadzenia udoskonaleń Luigi Lavazza decyduje się skupić na konsolidacji prowadzonej działalności i zwiększeniu prestiżu firmy. Luigi Lavazza zdaje sobie sprawę, że aby wyróżniać się wśród innych musi sobie wyrobić renomę dzięki swojemu najbardziej cenionemu produktowi: kawie. Cel ten osiąga poprzez umiejętne zastosowanie mieszanek, sztuki nieznanej do tej pory jego konkurentom, którzy po prostu sprzedają jedną odmiany kawy.

Via San Tommaso 10
Biznes kwitnie i wkrótce firma potrzebuje więcej przestrzeni na prowadzenie działalności. Firma Lavazza przenosi się do budynku pod numerem 10 na Via San Tommaso w Turynie. Dziś jest to adres jedynej kawiarni we Włoszech będącej własnością firmy Lavazza.

1915
Wzrost i upadek gospodarczy

Tuż przed wybuchem I Wojny Światowej firma zatrudnia ponad 40 pracowników. Po przeprowadzce do większych obiektów na Via San Tommaso następuje znaczny rozwój działalności hurtowej. Firma dokonuje zakupu nowych gruntów w mieście pod nową siedzibę przy Corso Giulio Cesare.

Trudne lata wojny
Wraz z wybuchem I Wojny Światowej firma jest zmuszona do ograniczenia działalności ale jest w stanie utrzymać się na rynku pomimo, że prawie wszyscy zatrudnieni w firmie mężczyźni zostali powołani do służby wojskowej. Luigi zbiera w firmie całą rodzinę. „Wojna to tylko epizod,” mówi, mając na myśli, że należy zawsze iść do przodu i być przygotowanym na koniec wojny i nie ulegać pokusie łatwych nielegalnych zysków.

1920
Specjalizacja

Luigi Lavazza wspierają w pracy jego dzieci Mario, Beppe, Maria i Ginetta, podczas gdy Pericle kontynuuje studia i postanawia skoncentrować się na działaniach w zakresie specjalizacji. Produktami, na których firma koncentruje swoją działalność, są olej, cukier i palona kawa.

1923
Wzrost produkcji kawy

Wraz z wprowadzeniem nowych opakowań i elektrycznych urządzeń do palenia kawy, który przyczyniają się do zwiększenia produkcji kawy, firma Lavazza wprowadza na rynek łatwe w przygotowaniu do spożycia produkty. Sprzedawcy podróżują coraz dalej koleją w celu pozyskania nowych zamówień.

1926-27
Luigi Lavazza S.p.A.

Luigi Lavazza, jego żona Emilia i ich dzieci Maria, Mario i Giuseppe zakładają spółkę bez formy prawnej o nazwie „Luigi Lavazza”. W listopadzie 1927 r. firma zostaje przekształcona w spółkę akcyjną o kapitale zakładowym 1.500.000 lirów.

1931-32
Samochód dostawczy

Lavazza zakupuje samochód dostawczy i zmienia swój system sprzedaży. Agenci odwiedzają potencjalnych klientów ze świeżo paloną kawy gotową do dostawy. Ta nowatorska metoda okazuje się sukcesem i wkrótce firma posiada już trzy pojazdy.

1859-1900

1885
Z Monferrato to Turynu

W wieku 25 lat mając przy sobie zaledwie pięćdziesiąt lirów ale jednocześnie wiele marzeń, Luigi Lavazza opuszcza Monferrato i przenosi się do Turynu. Jego zamiarem jest założeniu własnej firmy w mieście, ale na pewno nie wyobraża sobie, że jego nazwisko stanie się kiedyś sławne.
Luigi cechuje mnóstwo energii i zaradności a dzięki swojemu dążeniu do osiągania nowych celów w następnych dziesięciu latach często zmienia pracę. Jest zatrudniony jako pracownik fizyczny, pracownik fabryki. Poza tym znajduje też pracę jak ekspedient w sklepie. W międzyczasie uczęszcza na kursy wieczorowe w szkole handlowej, a następnie w miejskiej szkole chemicznej. Doświadczenia te pozwalają mu odkryć swoje prawdziwe powołanie: biznes.

1894
Pierwszy sklep spożywczy

Po licznych doświadczeniach zawodowych Luigi Lavazza postanawia wspiąć się na wyższy szczebel kariery. Rezygnuje z pracy jako pracownik magazynu, kupuje „Paissa e Olivero”, stary sklep spożywczy w centrum Turynu, i rozpoczyna własną działalność gospodarczą. Marzenie Luigi się spełnia. Jego klep spożywczy, który jest prekursorem współczesnej firmy Lavazza, rozpoczyna działalność w dniu 24 marca 1894 roku.

1895
Założenie firmy Lavazza

W tym roku dochodzi do oficjalnego założenia firmy Lavazza. Na czele firmy stoi Luigi wspierany przez swojego kuzyna Pericle Forno. Sklep ma w sprzedaży różnorodny asortyment artykułów. Oprócz sprzedaży w sklepie Lavazza oferuje dostawy do domu wraz z zaopatrzeniem pobliskich punktów gastronomii. Oprócz sprzedaży detalicznej, Lavazza, podobnie jak inne sklepy spożywcze, ma w swojej ofercie również mydło, alkohole, olej, przyprawy oraz, oczywiście, kawę.

1900
Rozwój działalności

Lavazza zatrudnia sześć osób. Niektórzy pracownicy są zatrudnieni przy sprzedaży hurtowej, podczas gdy inny mają za zadanie pozyskanie nowych klientów za granicą celną.
 

jesteśmy oficjalnym dystrybutorem:

Lavazza

nasze marki:

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Kliknij zgadzam się.