» Centrum prasowe

Centrum prasowe


Raport o firmach rodzinnych

Od pięciu lat Fundacja Firmy Rodzinne przygotowuje raporty na temat sytuacji firm rodzinnych na polskim rynku. Tegoroczna edycja miała tytuł „Biznes nie tylko dla pieniędzy” ponieważ, jak wynika z raportu, Polacy coraz bardziej cenią przyjazną atmosferę w pracy, nie zaś warunki finansowe.

Raport o firmach rodzinnych przedstawiono na spotkaniu w Warszawie 3 października. Uczestniczyła w nim Pani Sylwia Mokrysz prokurent Mokate, wielopokoleniowej firmy rodzinnej. W swoim wystąpieniu powiedziała: „Siłą takich przedsiębiorstw jak nasze jest naturalnie rodzina. W Mokate rozumiemy to pojęcie dwojako. Z jednej strony to moi rodzice i najbliżsi krewni. Jak w rodzinie - dzielimy się obowiązkami i wzajemnie dbamy o siebie. Taki model przenosimy również na relację w zespole, niezależnie od lokalizacji, czy odległości między fabrykami w Ustroniu, Żorach i Voticach. Staramy się być blisko spraw naszych pracowników i wspólnie z nimi rozwiązywać problemy oraz pokonywać kolejne wyzwania. 

W Mokate mamy zdecydowanie więcej familijnych kooperacji. Firma ze swoją ponad stuletnią historią zatrudnia dwa, a czasem nawet trzy pokolenia rodzin. Wartością dodaną wynikającą z takiego stanu rzeczy jest lojalność, przywiązanie, poczucie tożsamości, bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Budując kulturę organizacyjną Mokate, opieramy się na wzorcu dobrej rodziny. Jasno wyznaczone cele i zasady, podział obowiązków oraz ciepła, życzliwa atmosfera, to jej najważniejsze wyznaczniki.”

Jak wynika z tegorocznego opracowania, Polacy powoli rezygnują z nieustannego pędu po pieniądze i dostrzegają różne rzeczy poza materią. Szukają w pracy czegoś więcej niż tylko zarobku. „Być może to zbliży pracowników do rodzinnych przedsiębiorców, którzy zakładają firmy nie tylko dla pieniędzy, ale przede wszystkim z przekonania, że marzenia się spełniają” – stwierdziła Katarzyna Gierczak- Grupińska, prezes zarządu Fundacji Firmy Rodzinne. Jednak nie da się zupełnie pominąć aspektu finansowego. W raporcie pojawia się pytanie o gotowość Polaków do zapłacenia więcej za produkt ze świadomością, iż pochodzi on z przedsiębiorstwa rodzinnego. Deklaruje ją nadal 1/3 Polaków.

Osoby, które deklarują chęć założenia własnej firmy rodzinnej znacznie rzadziej są motywowane do zmiany pracy wyższymi zarobkami (35,1 proc.) niż ci, którzy myślą o samodzielnym założeniu firmy (54,3 proc.). A zatem różnica wynosi aż 19,2 pkt. procentowego. Można zauważyć również wzrost pozytywnego nastawienia do firm rodzinnych. W 2017 r. osób, które wiązały swoją przyszłość zawodową z biznesem rodzinnym było 24 proc., obecnie jest to 28 proc. badanych.

Więcej informacji na stronie www Fundacji Firm Rodzinnych, fot.: Fundacja Firmy Rodzinne.

(3 X 2018 WB)

wstecz

jesteśmy oficjalnym dystrybutorem:

Lavazza

nasze marki:

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Kliknij zgadzam się.